טיפול במבוגרים

אם הדברים נתקעים, אם אתה מוצא את עצמך חוזר שוב שוב על אותם דפוסי התנהגות שלא משרתים אותך, אם אתה מסתבך שוב ושוב במערכות יחסים הרסניות, לא מצליח ליצור קשר, לא מוצא את עצמך מבחינה מקצועית, סובל מסימפטומים של דיכאון, חרדה, או תחושת חוסר סיפוק, ובעיקר, אם אתה לא מצליח לעזור לעצמך, זה הזמן לפנות ויפה שעה אחת קודם. 

לכולנו דרכים רבות וטובות לסייע לעצמנו כאשר אנו במצוקה, טיפול פסיכולוגי נכנס לתמונה כאשר ייתר הדברים לא עוזרים.

אנשים רבים פונים לטיפול בעקבות משבר: אבדן, מחלה או טראומה, אשר מפר את האיזון ומערער את יכולתו של האדם לתפקד. טיפול פסיכולוגי יכול לסייע לעבור את התקופה הקשה, לגייס כוחות ולחזור לתיפקוד. בנוסף לכך, משבר יכול להוות הזדמנות לטפל בדברים עמוקים יותר שלא טופלו לאורך החיים.

טיפול אמור להוות מרחב בטוח, פרטי וסודי. כדי שמטופלים ירגישו בנוח להחשף, חשוב שיווצר קשר של אמון וביטחון עם המטפל. חשוב גם שלא תהיה היכרות מוקדמת ביניהם, ושלא יהיו מעגלים חברתיים חופפים. יש דברים שקל יותר לספר לזר, בידיעה שלא תאלץ לפגוש אותו אחר כך  בעבודה או  בבית חברים. בסביבה הפרטית, האמפתית והמוגנת של הקליניקה, אפשר להתחיל לחפש את מקורות הקושי, ולבנות יחד דרכי התמודדות חדשות.

אני מטפלת בשילוב של גישות טיפוליות שלמדתי במהלך חיי המקצועיים. בעיקר בפסיכותרפיה דינאמית וב CBT.

מטרתו של טיפול פסיכולוגי היא לחולל שינוי משמעותי בדפוסי ההתנהגות, המחשבה והרגש, ובחייהם של מבוגרים וילדים.
 

אני משלבת בעבודתי טכניקות טיפוליות שונות, ו'תופרת' את התכנית הטיפולית בהתאם לצרכיו של כל מטופל. כשאני מלווה תהליך אני מחויבת אליו, והופכת כל אבן כדי שהמטופל ישיג את המטרות שבגינן הגיע לטיפול.

אחת מהנחות היסוד בפסיכותרפיה דינאמית היא שהקשרים המוקדמים שלנו, וחוויות שחוינו לאורך חיינו, מעצבים במידה רבה את האופן שבו אנחנו חווים את העולם, ואת דפוסי ההתמודדות שלנו. על פי גישה זו, מקורם של הקשיים בהווה נעוץ בחוויות מוקדמות, מודעות רק בחלקן, אשר ממשיכות להיות משוחזרות באופנים שונים במהלך החיים. הנפש מגינה על עצמה מפני כאב באמצעות הדחקה של חוויות כואבות מדיי. כולנו עושים זאת באופן לא מודע, והדבר מאפשר לנו לחיות, לשמוח, ולתפקד מבלי לחיות כל הזמן את הכאבים שלנו.

 

אלא שהשדים שסגרנו בבקבוקים לרוב אינם מסכימים להישאר נעולים, והם מוצאים דרכים להתגנב החוצה ולהשפיע על חיינו, לעתים באופנים הרסניים. בסביבה האמפתית והמוגנת של הטיפול אפשר להתחיל לחשוף את מקורות הקושי והכאב, להבין אותם, ולפנות מקום בנפש לדרכי התמודדות חדשות, ומתאימות יותר לצרכיו של האדם בהווה.בטיפול CBT אחד הדגשים הוא על אימון ותירגול הדרגתי של דרכי התמודדות חדשות, תוך התייחסות למחשבות ולפרשנות הנלווית להתנהגות מסויימת, ולרגשות המעורבים בכך. פעמים רבות נבנה ביחד עם המטופל 'סולם' של התנסויות, מהקל אל הקשה, והמטופל יתבקש לבצע משימות בין פגישה לפגישה. ההתנסויות ישמשו בין הייתר להבנה משותפת של מקורות הקושי, ולבנייה של התנסויות ודרכי התמודדות חדשות.

אני עובדת בשילוב בין הגישות, בהתאם לצרכיו של כל מטופל, ולשלב שבו הוא נמצא בטיפול.

אם אינכם בטוחים בצורך שלכם בטיפול, או ביכולת של טיפול פסיכולוגי לסייע לכם, מוזמנים ליצור איתי קשר. ניתן להתייעץ טלפונית או לקבוע פגישת הכרות שבה נבדוק את הענין יחד.

 

טיפול בילדים

טיפול פסיכולוגי בילדים מיועד להקל על מצוקה רגשית הנגרמת לילד בגלל נסיבות חיים ו/או בעיות התפתחותיות, לאתר ולטפל בגורמים לקושי, להפחית את הסימפטומים ולסייע לילד לשוב למסלול של התפתחות תקינה.

כלי העבודה עם ילדים הם מגוונים ומשתנים בהתאם לילד, לצרכיו, ולשלב ההתפתחותי שלו. ילדים מבטאים את עצמם דרך משחקים, משחקי דמיון, יצירות אמנות, או שיחה, ובכל אלו נעשה שימוש בחדר הטיפולים.

עם ילדים צעירים מאוד, אני עובדת במתכונת של טיפול דיאדי, ההורה נוכח בחדר ומשתתף בטיפול ביחד עם הילד (לרוב שני ההורים לסירוגין, בכל פעם הורה אחר). זאת מתוך הנחה שבגילאים הצעירים נוכחות ההורה והקשר עימו הם המפתח לשינוי. עם ילדים גדולים יותר, הילד נוכח בפגישה ללא ההורה, כשבמקביל מתקיימות פגישות עם ההורים שתדירותן נקבעת במשותף בהתאם לצורך.

הטיפול בילדים צעירים, ייעשה בשיתוף פעולה עם ההורים. אני מביאה אתי ידע, כלים וניסיון, ההורים מביאים את תפיסת עולמם ואת ההכרות העמוקה עם הילד שלהם, וביחד נתווה את הדרך לעזור לילד להתגבר על קשייו.

ילדים מבטאים את עצמם דרך משחקים, משחקי דמיון, יצירות אמנות, או שיחה. בכל אלו נעשה שימוש בחדר הטיפולים כדי להכיר מקרוב את עולמו של הילד, למצוא דרכים להקל על מצוקתו, ולסייע לו לשוב למסלול של התפתחות תקינה.

מתי כדאי לפנות לטיפול?

  • כאשר מזהים ירידה בתיפקוד היומיומי, סירוב ללכת לגן או לבית הספר, הפחתת התעניינות והשקעה בלימודים או בחברים.

  • נסיגה להתנהגות שהילד כבר נגמל ממנה (הרטבה, מוצץ, לינה במיטת ההורים) קשיים בגמילה מחיתולים, בריחת שתן או צואה לאחר גיל הגמילה.

  • חרדות שונות המגבילות את תיפקודו של הילד וגורמות לו להימנע מפעילויות.

  • בעיות באכילה או בשינה.

  • אם הילד שלך חסר מנוחה, מתפרץ בקלות ומתקשה לווסת את עצמו.

  • מתקשה להסתדר עם סמכות.

  • קשיים חברתיים, בידוד, דחייה, עימותים חוזרים ונשנים עם בני קבוצת הגיל.

  • הסתגרות, מצב רוח ירוד, בכי.

אם אינכם בטוחים בצורך בטיפול, מוזמנים לדבר איתי. במצבים מסויימים ניתן לסייע על ידי ייעוץ ממוקד להורים או הדרכת הורים. בפעמים אחרות אמליץ על טיפול בילד.

 

טיפול במתבגרים

גיל ההתבגרות הוא תקופה סוערת ורגישה. מתבגרים חווים שינויים פיסיים, הורמונליים, אינטלקטואליים ורגשיים. הם מתמודדים עם פרידה מתקופת הילדות, עם צורך לגבש לעצמם זהות נפרדת ועצמאית, ועם שאלות על מקומם בעולם שמחוץ לבית ההורים. זהו גיל בו חווים צרכים סותרים ומבלבלים: צורך להיות מקורי ושונה, מול צורך להיות 'כמו כולם' ופחד למצוא את עצמך חריג או לא מקובל חברתית. צורך להיפרד מההורים ולגבש לעצמך זהות נפרדת, מול צורך בהגנה וביטחון. לפעמים מלווה גיל ההתבגרות במרד סוער ובמריבות תכופות עם ההורים.

בחלק מן המקרים, מתבגרים נתקלים בקשיים הגורמים להם למצוקה רגשית ניכרת, לקשיי תיפקוד משמעותיים, או לסימפטומים שונים המצריכים עזרה וסיוע מקצועיים.

אחד הקשיים בהורות למתבגרים הוא שאם בתקופת הילדות ההורים היוו כתובת משמעותית בשעת מצוקה ויכלו לסייע בדרכים שונות, בגיל ההתבגרות בגלל הצורך בנפרדות ובעצמאות מתבגרים רבים ממעטים לשתף את הוריהם במה שעובר עליהם, כך מוצאים את עצמם ההורים מודאגים, אוהבים וחסרי אונים. למתבגרים רבים קל יותר בשלב הזה לשתף איש מקצוע מחוץ למעגל המשפחתי.

אחד הקשיים בהורות למתבגרים הוא שעקב הצורך בנפרדות ובעצמאות, מתבגרים רבים ממעטים לשתף את הוריהם במצוקתם. כך מוצאים את עצמם ההורים מודאגים, אוהבים וחסרי אונים. למתבגרים רבים קל יותר בשלב הזה לשתף איש מקצוע מחוץ למעגל המשפחתי.

מתי לפנות לטיפול?

  • קושי ביצירת קשרים חברתיים, הסתגרות, בדידות.

  • הידרדרות בלימודים, נשירה מבית הספר.

  • נסיגה מפעילויות שפעם היו מהנות (ספורט, תחביבים).

  • סימפטומים של חרדה, דכדוך מתמשך, התפרצויות זעם.

  • דימוי עצמי נמוך, תחושות של חוסר ערך.

  • הפרעות באכילה, שינויים קיצוניים במשקל הגוף

  • מצב משבר או ארוע טראומתי.

  • התנהגות המסכנת את המתבגר או סביבתו, התנהגות עבריינית.

 

טיפול פסיכולוגי יכול לסייע למתבגר להתמודד טוב יותר עם השינויים והקשיים, לחוש יותר בטוח בעצמו, לגבש זהות עצמאית ונפרדת, ולמצוא דרכי התמודדות מתאימות וסתגלתניות יותר, כדי להשיג את מטרותיו.

לעתים הפנייה לטיפול במתבגרים נעשית ביוזמת הנער או הנערה, ולעתים ביזמת ההורים החשים בקושי. כאשר המתבגר מסרב לטיפול, הסיוע יתבסס על הדרכת ההורים.

לעתים הפנייה לטיפול במתבגרים נעשית ביוזמת הנער או הנערה, ולעתים ביזמת ההורים החשים בקושי. כאשר המתבגר מסרב לטיפול, הסיוע יתבסס על הדרכת ההורים.

 

הדרכת הורים

הדרכת הורים היא כלי המאפשר להורים לקבל יעוץ מקצועי בנושאים שונים: התלבטויות וקשיים בהתמודדות עם הילד, הכוונה בזיהוי צרכיו של הילד בהתאם לשלב ההתפתחותי שבו הוא נמצא, וכלים פרקטיים להתמודדות. לפעמים ההדרכה משמשת כמקום לעיבוד התלבטויות בקשר להורות, או חילוקי דעות בין ההורים. לעתים עולים דפוסי ההורות שההורים עצמם חוו כילדים, ומשפיעים על החלטותיהם בקשר לילדים שלהם.  הדרכת הורים הינה תהליך משותף שבו אני מביאה ידע וניסיון, וההורים את תפיסת עולמם החינוכית, ואת ההכרות העמוקה עם הילד שלהם.

טיפול פסיכולוגי לילדים מלווה תמיד בקשר רציף עם ההורים, בתדירות משתנה בהתאם לצרכים. הנסיון מלמד כי במרבית המקרים הקשר עם ההורים הוא מרכיב קריטי בהצלחתו של טיפול בילד. 

לעתים נערכת הדרכת ההורים ללא טיפול ישיר בילד, במקרים מסויימים זהו הפורמט היעיל ביותר. לרוב, כאשר מוקד הקושי הוא באופן ההתמודדות של ההורים, עם ילדים צעירים מאוד, או כאשר הילד מסרב להגיע לטיפול.

​בטיפול למתבגרים הדרכת הורים איננה חלק קבוע של הטיפול, בשל הצורך העז של מתבגרים בעצמאות ובנפרדות.  זהו גיל שבו הפרטיות והסודיות מאוד חשובות, לעתים קריטיות להצלחת הטיפול. במקרים מסויימים נדרש קשר עם ההורים, אך בכל מקרה, התכנים שהמתבגר מעלה בטיפול נותרים חסויים ופרטיים, מלבד מקרים בהם נשקפת סכנה ממשית לו או לסביבתו. 

הדרכת הורים היא כלי המאפשר להורים לקבל יעוץ מקצועי בנושאים שונים: התלבטויות וקשיים בהתמודדות עם קשייו של הילד, הכוונה בזיהוי צרכיו בהתאם לשלב ההתפתחותי שבו הוא נמצא, וכלים פרקטיים להתמודדות.

 

ייעוץ ממוקד להורים

גידול ילדים מלווה בהרבה התמודדויות ודילמות.

בעבר גידלו ילדים בחמולות. היידע הועבר מדור לדור, לרוב היו בסביבה סבתא, או דמות מנוסה אחרת שניתן היה להתייעץ איתה. כיום אנחנו מגדלים ילדים במשפחה גרעינית, וההחלטות מוטלות על כתפיהם של זוג הורים. בנוסף לכך, אנחנו מוצפים בידע, ונדרשים להתמודד עם אתגרים שהורינו מעולם לא נתקלו בהם, כגון החשיפה הטכנולוגיה המשתנה במהירות, משפחות חדשות, והצבת גבולות בתוך עולם שבו הילד במרכז.

אני פוגשת הורים רבים שנשבעו לא לחזור על הטעויות של הוריהם, ולהעניק לילדיהם בית אחר מזה שהם עצמם גדלו בו. ברור להם מה לא לעשות, אבל חסרים מודלים למה כן לעשות. מנסיוני, במקרים רבים ניתן לסייע בשאלות הנוגעות להורות בפגישות בודדות.

הורים פונים בשאלות בנושאים מגוונים:


שאלות הנוגעות לגיל הרך, ולשנים של התחלת ההורות
הצבת גבולות וסמכות, גמילה מחיתולים שהסתבכה, הסתגלות למסגרת חינוכית, הולדת אח קטן, התמודדות עם מרד גיל שנתיים, שימוש במסכים

 

התמודדות עם פרידת ההורים
איך לבשר לילדים את הבשורה, דילמות הנוגעות למשמורת, לשיתוף פעולה בין ההורים, ולצרכי הילדים בגילאים שונים.

 

דילמות הנוגעות לגידול ילדים במסגרת של משפחות חד הוריות ולהט"ביות

 

שאלות הנוגעות לילדים גדולים יותר ולגיל ההתבגרות
קושי בלימודים, יחסי אחים, תקשורת עם מתבגרים, הצבת גבולות, התמודדות עם חשיפה לאלכוהול וסמים, מיניות.

 

מטרת הייעוץ לצייד את ההורים בכלים פרקטיים להתמודדות. אני מביאה ידע וניסיון, ההורים מביאים את תפיסת עולמם. כל פתרון שנציע יהיה חייב להתאים למשפחה המסויימת הזו.

לעתים מעבר לשאלה שבגינה פניתם מסתתרת בעיה מורכבת יותר. במקרים כאלה ניתן לעשות הערכה קלינית מקיפה, ולהציע תכנית טיפולית מעמיקה יותר. אולם, במקרים רבים ניתן לסייע באמצעות ייעוץ ממוקד.

גידול ילדים מלווה בהרבה התמודדויות ודילמות. הורים רבים נשבעים לא לחזור על הטעויות של הוריהם, ולהעניק לילדיהם בית אחר מזה שהם עצמם גדלו בו. ברור להם מה לא לעשות, אבל חסרים מודלים למה כן לעשות. מטרת הייעוץ לצייד את ההורים בכלים פרקטיים.